متالوژی فقط یک ابزار می‌ باشد، اما تاثیرات آن بیشترین اهمیت را دارد و مورد توجه قرار گرفته است.

تاثیر متالوژی

متالوژی فقط یک ابزار می‌ باشد، اما تاثیرات آن بیشترین اهمیت را دارد و مورد توجه قرار گرفته است.

قابلیت ماشین‌ کاری

اولین موضوعی که در استفاده از فولاد های کم کربن سخت شده تا ۳۰۰ HB مطرح می‌ شود ارتقاء و افزایش قابلیت ماشین‌ کاری آنها و موضوع کاهش هزینه آنها می‌ باشد.

انجام یک آزمایش با قالب فنر اتومبیل باعث کاهش زمان سفت شدن تا ۳۳ درصد شده است. با استفاده از فولاد های قدیمی این عملیات در ۶۰ ساعت انجام می‌ شد در صورتی که با فولاد های سری جدید و کم کربن تا ۴۰ ساعت کاهش می‌ یابد. نتیجه نهایی کاهش هزینه‌ های مربوط به ماشین‌کاری می‌ باشد

تجانس و همگن بودن

مزیت بعدی این مواد افزایش تجانس و همگنی فولاد می‌ باشد، این موضوع خود را اینگونه نشان می‌ دهد که میزان سختی در لایه‌ های میانی کمتر می‌ باشد، اما مهمتر از این موضوع نبود نقاط سخت می‌ باشد که در نبود آنها قطعه در حین پروسه سوراخ‌ کاری با شکست مواجه می‌ شود و همچنین خرابی‌ های سطحی در حین فرآیند قلم‌ زنی و پرداخت ایجاد می‌ شود.

نقاط سخت (که معمولا segregation یا نقاط جدایی نامیده می‌شوند) نقاطی هستند که مقدار کربن در آنها بیشتر می‌ باشد، که در فاز جامد شدن فولاد مایع ایجاد می‌ شود. مزیت داشتن کلاسی از فولاد که دارای کربن کم می‌ باشد نیز به نظر آشکار می‌ آید. نقاط جدایی – که از باقی ماده سخت‌ تر می‌ باشند- می‌ توانند باعث ایجاد انحراف و بد شکلی در سطوح پرداخت مانند ایجاد موج مخصوصا در قطعاتی که دارای سطوح بزرگ دارند شوند

این نوع نقص مخصوصا بعد از رنگ کاری قطعات بیشتر به چشم می‌ آیند. بنابراین به صورت مستقیم ظاهر قطعات را تحت تاثیر قرار می‌ دهد. استفاده از فولاد های کم کربن پیش سخت شده تا ۳۰۰HB در قالب‌هایی که در ساخت قطعات اتومبیل استفاده می‌ شود ،سبب می‌ شود تا هندسه و سطوح قطعات بسیار دقیق و عالی باشند.

قابلیت جوش‌ کاری و هدایت حرارتی

از مزایای دیگر این مواد می‌ توان به افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصد قابلیت جوش‌ کاری و بهبود خواص انتقال حرارت در مقایسه با کلاس P20 می‌ باشد. خواص گرمایی بهبود یافته می‌ تواند در کاهش زمان سیکل‌ های تزریق قالب تاثیر داشته باشد؛ هر چند، چنین پتانسیلی با توجه به پایین بودن ضریب انتقال حرارت پلاستیک، نبود تماس بین پلاستیک‌ها و فولادها (قطعات پلاستیکی صاف) و یا هر مشکلی مربوط به کانال‌های خنک کاری اندکی کاهش می‌یابد (بخش‌های ضخیم دیوار).

خلاصه

از آنجایی که تولیدکنندگان قالب و قالب‌ گیرها از مواد مختلف برای ارتقاء کارایی و کاهش هزینه‌ ها، نگاهی به قابلیت ماشین‌کاری، همگن بودن، قابلیت جوشکاری و ارتقاء ضریب حرارت هر قالب از این فاکتورهای اساسی استفاده می‌ کنند. کلاس‌ های ارتقاء یافته فولاد مانند فولادهای کم کربن (استفاده از کلاس‌های دارای بور)  و پیش سخت شده تا ۳۰۰ HB می‌ تواند مزایای قابل قبولی را به کارخانه‌ ها پیشنهاد کند.

منبع : Mold Making Technology
ترجمه : ایران ملد